حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حماس خروج احتمالی رهبران خود از غزه را تکذیب کرد بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست هیات حماس فردا راهی قاهره خواهد شد بازداشت موعود شمخانی تایید شد انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی کاخ سفید وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد دمشق شد نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست
سرخط خبرها

حاج قاسم در نگاه مسئولان کشور | درایت از ویژگی‌های سردار سلیمانی بود

  • کد خبر: ۹۴۴۸۲
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
حاج قاسم در نگاه مسئولان کشور | درایت از ویژگی‌های سردار سلیمانی بود
هنوز زمان نیاز است تا شخصیت والای این شهید بی بدیل به همگان شناسانده شود. در ادامه، دیدگاه‌های چهره‌های لشکری و کشوری را درباره سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، بازخوانی می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ویژگی‌های کم نظیر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نظیر ولایت مداری، انقلابی عملگرا و واقع گرا بودن، داشتن نبوغ ویژه در تحلیل و درک توأمان مسائل نظامی، امنیتی و سیاسی، تسلط ویژه بر میدان و دیپلماسی، اخلاص و سلامت نفس، عشق به وطن و دفاع از انسانیت و آزادی بی توجه به مرز‌های جغرافیایی، مردمی و فارغ از دسته بندی‌های مرسوم سیاسی بودن و... موجب شده بود که دوست و دشمن برای او احترام خاصی قائل باشند و ملت ایران هم با حضور ۲۰ میلیونی در تشییع جنازه اش، به احترامش ایستاد و گریست.

شهید سلیمانی ارتباط خوبی میان دیپلماسی و میدان برقرار کرد

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، درباره شخصیت سردار دل‌ها گفت: فرموده‌های رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی را شنیدیم؛ یک صداقت و دوم اخلاص. این از بیان مبارک حضرت آقا بود به عنوان شخصیتی که هم انسان را می‌شناسد و هم قرآن را می‌فهمد و هم رفتار شهید سلیمانی را دیده است. اما اگر ما بخواهیم از بیان و درک خودمان بیان کنیم، این دو واژه ارزشمند، متمرکز بر یک واژه یعنی ولایت مداری است و کسی که ولایت مدار باشد، این دو واژه را دارد.

ما به رهبرانی که در مکتب ولایت شهید شدند، افتخار می‌کنیم. زمانی که زندگی آن‌ها را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که هم محور اخلاص بودند و هم مکتبشان مرکز پرورش آدم‌هایی بود که صادق باشند. شهید سلیمانی هم عامل و هم استاد این مکتب بود. اگر ما ولایت مدار باشیم، هم دنیا را داریم و هم در آخرت سربلند هستیم. اگر می‌خواهیم راه شهید سلیمانی را برویم باید سرباز رهبری باشیم.

وی افزود: ایشان در زمینه‌های مختلف جلودار بود و یکی از این جلوداری‌ها این بود که ارتباط بین دیپلماسی و میدان داری را خوب برقرار کرد؛ به این دلیل که ولایت مدار بود، زیرا حضرت آقا همیشه به این موضوع سفارش می‌کنند که یار و کنار هم باشیم. شهید با اعتقاد دینی به سیاست نگاه می‌کرد و بازیگر سیاسی نبود و موفقیت در صحنه مقابله با دشمنان بزرگ را روزمره می‌دید. وقتی ما از مکتب شهید سلیمانی حرف می‌زنیم، باید فضای دیپلماسی و سیاسی کشور طوری باشد که همه در کنار هم قرار بگیرند.

تسلط بر میدان و دیپلماسی

محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «برنا» درباره ویژگی‌های سردار سلیمانی گفت: مهم‌ترین ویژگی شهید سلیمانی، تفکر استراتژیک ایشان بود؛ سردار سلیمانی میدان و دیپلماسی را به خوبی می‌شناخت و بر آن مسلط بود و با آنچه در میدان، دیپلماسی را تقویت می‌کرد یا آنچه در دیپلماسی میدان را تقویت می‌کرد، آشنایی داشت. وی افزود: سردار سلیمانی به ایران و ملت ایران تعلق نداشت، ایشان فرمانده تفکر مقاومت و محور مقاومت درمقابل جبهه تحریم و جبهه استکبار بود.

شهادت و خون سردار سلیمانی تأثیرگذارترین امضا و تأیید حقانیت گفتمان اسلامی و گفتمان مقاومت بود. عباس زاده مشکینی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های سردار سلیمانی، زمان شناسی ایشان بود. او نسل جدید را می‌شناخت و ادبیات ارتباط با نسل جدید را هم بلد بود. حاج قاسم با جوانان ارتباط خوبی برقرار می‌کرد. یکی از محور‌های وجودی حاج قاسم که دشمن از او می‌ترسید و هراس داشت، ظرفیت ارتباط ایشان با نسل جدید بود. اگر ما بخواهیم سردار سلیمانی را به نسل جدید بشناسانیم، باید از ادبیات خودش استفاده کنیم. هنوز ما خودمان سردار سلیمانی را خوب نشناخته ایم؛ قطعا سردار کار‌های ناشناخته‌ای دارد که باید شناسایی شود.

سردار سلیمانی یک دولتمرد بود

علی اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با برنامه «مرد میدان» رادیو مقاومت، در توصیف شخصیت والای سردار شهید سلیمانی بر پایه تجربه شخصی خود از همکاری با وی گفت: ما هفته‌ای چندبار یکدیگر را می‌دیدیم تا اتفاقات در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را رصد کنیم. در حقیقت سردار سلیمانی به صورت مداوم مشکلی را رصد می‌کرد تا اتفاقات گریبان کشور را نگیرد.

حاج قاسم واقعا درباره جنبه‌های مردمی که همیشه دغدغه ایشان بود، نکات لازم را مدنظر قرار می‌داد. من در جلسات متعددی که با او داشتم، با ویژگی‌های درونی اش آشنا شدم. سردار سلیمانی برخلاف اینکه یک انسان نظامی بود، روحیه لطیفی داشت. حاج قاسم یک دولتمرد بود و همه خصلت‌ها را با هم داشت. او هیچ زمان منیّت نداشت و امور را جمعی جلو می‌برد و تکروی نمی‌کرد.

درایت و خدمت به مظلومان از ویژگی‌های سردار سلیمانی بود

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، نیز در مراسم «راز محبوبیت سردار دل ها»، درباره ویژگی‌های متعدد سردار شهید سلیمانی گفت: درایت، یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی بود که از وی، یک مکتب و یک دانشگاه ساخت که اصول آن برگرفته از مکتب ائمه اطهار (ع) است. عمل صالح، توسل و خدمت به مظلومان از ویژگی‌های برجسته سردار سلیمانی بود که موجب شد مردم او را به عنوان انسانی شجاع و نام آور بشناسند. چنین ویژگی‌هایی بود که سردار سلیمانی را به انسانی خاص تبدیل کرد و چنین انسانی می‌تواند محبوب مردم باشد.

وی افزود: سردار سلیمانی نه تنها در ایران، بلکه در یمن، فلسطین، عراق، سوریه، لبنان و بسیاری از کشور‌ها و نزد بسیاری از مردم دنیا محبوب است؛ وقتی سردار سلیمانی بدون ترس از داعش و حامیانش مرد میدان بود و ایستاد و داعش را به نابودی کشاند، مشخص است که قهرمان و محبوب می‌شود و مردم جهان او را دوست خواهند داشت. حسینی در پایان گفت: همه باید تلاش کنیم که راه شهید سلیمانی را زنده نگه داریم. ترامپ خواست با ترور سردار سلیمانی این مکتب از بین برود، اما این مکتب امروز پرنورتر شده است و ما هم باید تلاش کنیم این مکتب همیشه زنده بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->